mandag 28. november 2016

Fortellinger i en koffert:
Fjellet forteller

Når jeg nå skuer utover brua ved kirken, og ser inn mot plassen, der huser engang lå og familier bodde, der hvor toget tøffer sakte forbi, i en sky av røyk, der har framtiden nå tatt over.

Stasjonslia, som lå ved min fot, med sine bringebærbusker, hasselnøttrær, ekorn og fugler er for alltid borte. Husene er revet ned, og menneskene som levde der, er ikke lenger å se. Der, i denne lia, kunne jeg i fordumsdager, følge med på nordbyensbarn, og deres lek. Fantasi og barnslig gled, kjente ingen grenser, og det kunne gå hardt for seg. Skrubbsår og hull i hodet var ingen sjelden vare. Den gamle jernbanestasjon, med betjent billettluke, restaurant, Narvesenkiosk, pakkhus, smie og snekkerverksted, og folk i travelt arbeid, vil for alltid være gjemt i meg, som et gyllent minne.

Det gamle er borte nå, og den nye tid bryter fram. Holmestrandsfjellet står , det lar meg ikke rokke!

Jeg er den stolte eier av Holmestrandstasjonens nye hjem. Her i mitt indre skal tog fare forbi, og reisende skal komme og gå, slik de alltid har gjort i byen under fjellet!

Thove Bringaker