torsdag 1. desember 2016

Fortellinger i en koffert:
Alle om bord, reisende fra Holmestrand!


En sommerdag i 1964 skulle min søster Evy og jeg ta toget til Drammen for å kjøpe klær. Vi var godt over muligheten for retten til å reise på barnebillett, men min søster ville prøve seg. Da har vi mer å handle for i Drammen, påpekte hun til meg.

Freidig gikk hun til billettluka og ba om: To barn, tur retur Holmestrand-Drammen. NSB ansatt i billettluka kjente jo oss Bringakerjentene, og han stirret litt ekstra på oss, men han kunne jo ikke nekte å selge billettene slik min søster bestilte.

Det han derimot gjorde, var å varsle konduktøren på toget, om at her var det et par frekke Holmestrandjenter, som ville snyte NSB for penger.

Vel om bord i toget, og på vei til Drammen, kom konduktøren for å stemple billettene. Han kikket på oss, og spurte om alder. Min søster svarte 12 og 11 år. Da må jeg be om navn, svarte han, slik at jeg kan sjekke dere opp mot folkeregistret.  Jeg er Gina Grelland og der sitter Laura Skredli, svarte min søster kjapt, og pekte mot meg. Gina Grelland og Laura Skredli var et par gamle jomfruer, som drev hattebuttikk og tobakksforretning i Holmestrand på slutten av 1800-tallet.

De andre passasjerene i togvogna skogglo, og konduktøren hadde også vansker med å holde seg alvorlig. Vi måtte tilslutt gi fra oss tut-retur billetten, så det ble ingen gratisreise på oss tilbake til Holmestrand med tog fra Drammen. Men vi var heldige allikevel, for slakter Frellumstads svigersønn Kjell Gundersen hadde vært i Drammen og levert varer, så vi fikk haike hjem med ham!

 Thove Bringaker